torsdag 10 september 2020

V 37

I veckan har barnen fått göra skator. Vi har pratat om hur skator lever, ser ut och lyssnat hur skator låter. Två barn ville att deras skator skulle ha huvudet mot marken för att de sökte efter mask att äta. När vi tillverkat skatorna har vi använt oss av material som vi plockade i skogen förra veckan.
Att göra skator har utmanat barnen på flera sätt bl a räkna, klippa, måla av en bild, att använda limpistol m.m.

I onsdags åt vi en god lunch ute som lagades över öppen eld.

På fredagar har vi storsjung tillsammans med Släden. Senast sjung vi tio små indianer, i ett hus vid skogens slut, små grodorna, jag vill ha munkar och som avslutning Bjällransången. Vi har turen att en del pedagoger kan spela gitarr och ukulele vilket barnen tycker är roligt.

Vi har nu haft språk och matematiksamlingar några veckor. Barnen är indelade i tre grupper, fiskarna, rävarna och grodorna där vi utgår från en struktur  vilka är här idag?, vilken dag är det idag ?, veckans ramsa och sång och som avslutning frukt. Vi använder barnens ordbilder och färger för dagarna som finns över hela Sverige ( måndag-grön, tisdag-blå, onsdag-vit, torsdag-brun, fredag-gul, lördag-rosa, söndag-röd). Senaste veckan har innehållet bl a varit rim, sånger, sagor, vilket ord saknas i en mening ?, klappa stavelser.

Barnen har nu fått egna ritblock detta för att minska pappers åtgången  som en del av vårt miljötänk. Förhoppningen är också att barnen kan lägga mer tid på en och samma teckning och att man kan se en utveckling hos barnen i ritning.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar