fredag 26 oktober 2018

V 43

I veckan har vi fortsatt att jobba med vårt gemensamma projektet havet. Barnen har fått rita fiskar som vi gjorde förra veckan sedan fortsatte några andra barn att tillverka alger och sjögräs av garn. I torsdag fick några klippa ur tidningar saker som är skräp i vårt hav. Barnen visste vad som är skräp i havet och att skräp kan vara tungt och sjunka och lätt så att det flyter.

När vi har varit ute på gården har en del barn valt att snickra i vår Snickar boa.Det har tillverkats flygplan, båtar, bilar.
Snart blir det för kallt att vara i  Snickar boa och vi får ta nya tag till våren igen.
Tidigare har några av barnen spelat på en tamburin, trumma, triangel samt claves och samtidigt rört sig till sången ”om jag vill” med vår förskollärarkandidat. I veckan har de barnen fått tillverka en egen trumma av en mugg och en ballong, en banjo av glasspinnar, lock, tejp och gummiband samt en maracas av en toarulle, tyg, tejp och fyllning (grus, sand eller makaroner). Även de andra barnen har fått tillverka en maracas och sedan har alla barn tillsammans med förskollärarkandidaten spelat på deras maracas och rört sig till sången ”om jag vill”. 

Om jag vill
Om jag vill kan jag spela, jag kan spela, med vadå? (Något av de instrument vi har, t ex maracas)
Om jag vill kan jag spela med maracas, men..
Ragadagadang så går jag in och flossar loss (en utbytbar rörelse barnen valt)
Ragadagadang så går jag ut och dansar loss (en utbytbar rörelse barnen valt)
Om jag vill kan jag spela, jag kan spela, med vadå?
Om jag vill kan jag spela med trumman, men...




`


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar