Barnen har också fått bygga en bana där de fick använda luften genom att blåsa i ett sugrör och styra bollen genom banan.
I onsdags åt vi lunchen ute vid förskolans grillring. Vädret får avgöra om det blir någon fler lunch ute i onsdags var det lite kallt för fingrarna.
Barnen har fått bekanta sig med ett matematikmaterial som heter numicon. Matematik i förskolan handlar inte om att ”räkna matte” utan istället om att matematisering, att utveckla sitt matematiklärande i handling.
Förskolans värdegrund och uppdrag
Utbildningen i förskolan ska ge barnen möjlighet att använda matematik för att undersöka och beskriva sin omvärld samt lösa vardagliga problem.
Mål och riktlinjer
Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla
* förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemlösningar.
* förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, mönster, antal, ordning, tal, mätning och förändring samt att resonera matematiskt om detta.
* förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp.
I läroplanen beskrivs också hur barn lär sig:
Barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera.
Delar ur Lpfö 18
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar