fredag 16 mars 2018

V 11



I veckan har vi jobbat med snö och is. Vi frågade barnen, Vad är is? -Det är hårt och kallt- tunt tunt vatten -halkigt på isen- man kan hacka sönder, finns ovanpå vatten.

Vi ställde också frågan Hur gör man is? - när det kommer snö fryser det till is - när det smälter på marken blir det is - fryser vatten. Man har det i kylen eller frysen? 
Barnen fick fylla olika formar med vatten och använda naturmaterial t ex kottar granris. Sedan använde vi karamellfärg för att få olika färger. Formarna ställde vi ute.






På torsdagen skulle vi tillsammans se om det frusit till is i formarna. Nästan alla hade frusit till is. Vi såg att formarna som bara hade stått en dag ute inte var genomfrusna och dom som stått två dagar var jättehård och frusna. Många fina isskulpturer fick vi fram. 
Att måla med vattenfärg på snön tyckte barnen var roligt. Det målades bl a brandbilar, städer och förskolan Bjällran målades av.
I Lpfö98 står det ”Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen. Att jobba med snö och is på detta vis är exempel på detta.
Att få använda böcker i olika miljöer som rit och skrivhörnan, legobyggen inspirerar barnen till att prova nya saker.


Flera barn har i veckan gjort skyltar, allt från varningsskyltar till uppmaningar.








Fantastiska magnetbyggen!

Här har det byggts kulbana med lego. Barnen har utvecklats i sina olika konstrukttionsbyggen många nya idéer har kläckts.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar